Jari Silomäki kertoo näyttelyesitteessä "'We Are the Revolution', after Joseph Beuys" valokuviensa taustasta seuraavasti: "Vuonna 2006 aloitin projektin, jonka tarkoituksena oli kävellä kaikissa 1900-luvun poliittisissa murhapaikoissa yhtä monta askelta kuin kyseisellä paikalla tapahtuneessa tragediassa on kuollut ihmisiä. Aloitin edellisen vuosisadan käsittelemisen kävelemällä Itävalta-Unkarin arkkiherttua Frans Ferdinandin ja hänen vaimonsa Sophie Chotekin murhapaikalla Sarajevossa ja lopetin sen kävelemällä Ground Zerolla New Yorkissa. Näiden kahden tapahtuman väliin mahtuu kymmeniä miljoonia askeleita."
Mustavalkokuvat herättävät ajatuksia, muistuttavat tapahtuneista ja tapahtumisen paikkasidonnaisuudesta. Näyttelyn lähtökohtana on saksalaisen Joseph Beuysin (1921-1986) kuva "We Are the Revolution" (1972), jossa taiteilija kävelee kohti kameraa. Silomäen kuvissa toistuu sama tilanne:
Kävelen 237 000 askelta Normandian rannikolla, 2013
Kävelen 3669 askelta Budapestin Radiotalon edustalla, 2013
Kävelen 8100 askelta Srebrenicassa, 2013
Kävelen Auschwitz-Birkenaussa itseni uuvuksiin, 2013
Kävelen 174 askelta Lepolassa Riihimäellä, 2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti