sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Eveliina Talvitie: Hieno vai huono - Nainen jolla on maine



WSOY 2015. 239 s.

Eveliina Talvitien esseistinen tietokirja Hieno vai huono - Nainen jolla on maine käsittelee erilaisia naiseuden representaatioita ja arkkityyppisiä, naisille tarjolla olevia roolipositioita tarinallisuuden ja taiteen keinoin.

Kirja esittelee kaksitoista naiseuden arkkityyppiä, joita käsitellään historian fiktiivisten ja ei-fiktiivisten naishahmojen kautta. Kustakin naistyypistä paitsi kerrotaan faktuaalisia seikkoja, kunkin tarinaan kirjoitetaan jatkoa: naiset sijoitetaan sellaisiin tilanteisiin, joihin he voisivat joutua, ja heille kirjoitetaan sellaista tarinaa, joka tai jota heille voisi tapahtua. Hieno vai huono siis sekoittaa lajityypillisesti toisaalta tietokirjan ja novellikokoelma piirteitä, ja sisällöllisesti mukana on niin kulttuurihistoriallista faktaa ja tutkimustietoa kuin sepitettäkin. Kirjan konsepti on kiinnostava ja kirjoittamisen tapa tekee asioista helposti lähestyttävää - Hieno vai huono toimii loistavasti siis myös aurinkotuolissa tai riippukeinussa eli paikoissa, joissa tyypillisesti kaipaa kepeää luettavaa.

Kirja lähtee liikkeelle "Entisen tytön" arkkityypistä eli siitä, kuinka helposti nainen voi menettää maineensa. Toisena arkkityyppinä esitellään Barbara, joka paremmin tunnetaan nimellä Barbie. Tässä luvussa keskitytään käsittelemään ulkonäköodotuksia. Kolmas luku esittelee Lean, joka on tuttu Maria Jotunin avioliittohelvettiä kuvaavasta romaanista Huojuva talo. Huojuvan talon Lea rakastuu silmittömästi Eeroon, joka on itsekeskeinen, suorastaan narsisitimainen taiteilija. Miten tällaisesta suhteesta voi selvitä?

Neljännessä luvussa esitellään rajoja rikkova poikatyttö Peppi ja viidennessä luvussa tutustutaan Kleopartaan, jonka hahmossa yhdistyvät vallanhimo, sivistys ja viettelevyys. Kleopatran arkkityyppiä avataan muutaman eri esimerkkinaishahmon kautta, joista yksi on nimetty Rafaelaksi. Rafaela saa havainnollistaa, miten nainen pärjää patriarkaalisessa hyvä veli -työelämässä. Rafaela "tajusi kärsineensä koko elämänsä ajan tiarasyndroomasta. Syndroomaan sisältyy usko siihen, että kun tekee työnsä hyvin, joku huomaa ja asettaa tiaran puurtajan päähän." Mitä tiarasyndroomasta seuraa? "Rafaelalle selvisi, että tiarakruunajaisten odottamisen asemesta oli osattava välttää rakenteiden muokkaamia lokeroita, sillä jos ei ole tarkkana, alkaa huomaamattaan elää lokerossa, josta on todella vaikeaa päästä ylöspäin tai mihinkään suuntaan." Rafaelan tarinan yhteydessä Talvitie lainaa Nobel-palkittua kirjailijaa Alice Munroa: "Yleisin tapa luopua vallastaan on luulla olevansa sitä vailla."

Kuudentena arkkityyppinä on Kristian, ambivalentti ja androgyyni nainen, jonka esikuvana on kuningatar Kristiina. Seitsemäntenä lukija saa tutustua Lilithiin: "Ensin Jumala loi Aatamin ja Lilithin tasavertaisiksi maan tomusta. Sitten ilmeni, että Lilithin olisi kuitenkin pitänyt elää miehensä palvelijana ja maata tämän alla, joten hän karkasi Paratiisista. Lilithin mentyä Jumala loi Eevan, hyveellisen naisen, Aatamin kylkiluusta, jotta hän olisi nöyrempi ja tottelevaisempi."

Kahdekas arkkityyppi on Gustave Flaubertin Rouva Bovary -romaanista tuttu Emma, joka haluaisi maailman ja rakkauden sellaisina, kuin ne näyttäytyvät vaaleanpunaisten lasien läpi: avioliitto maalaislääkärin kanssa on turhauttava ja epätyydyttävä, kerrassaan liian arkinen. Emman luvussa esitellään paitsi porvarillista avioliittoa instituutiona myös romanttisen rakkauden historiaa: "1600-luvulla rakkaus kytkettiin heikkouteen ja sen uskottiin iskevän ihmiseen jostain ulkopuolelta kuin sairaus ja johtavan jopa kuolemaan. Onnellisuuteen rakkaus yhdistettiin vasta myöhemmin ja aviolittoon vasta tämänkin oivalluksen jälkeen, 1700-luvun loppupuolella."

Yhdeksäntenä arkkityyppinä esitellään Esmeralda, vapaana tanssiva mustalaistyttö Victor Hugon romaanista Pariisin Notre-Dame. Kymmenes arkkityyppi on Kreikan mytologian Helena, maailman kaunein nainen. Yhdentenätoista tutustutaan Luc Bessonin elokuvasta tuttuun Nikitaan ja teoksen päättää Maria-luku, jossa käsitellään niin Neitsyt Marian kuin Maria Magdalenan hahmoja.

Hieno vai huono esittelee siis varsin kattavan katsauksen erilaisia naiseuden arkkityyppejä, joista jokainen lukija varmasti kykenee tunnistamaan omiakin piirteitään ja sitä kautta myös peilaamaan näiden hahmojen kohtaamia ongelmia ja ratkaisumalleja omaan elämäänsä. Teoksen lopussa on myös lukukohtainen lähdeluettelo, josta löytää kiinnostavia teoksia lukulistalle.


* * *
Lukuhaaste 2016:
5. Kirjan kannesta voi tehdä kirjanaaman
8. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa en ole lukenut aiemmin
13. Kirjan nimi on kysymys
14. Historiaa käsittelevä tietokirja
16. En ole ikinä ennen kuullut kirjasta
23. Oman alansa pioneerinaisesta kertova kirja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti