keskiviikko 6. elokuuta 2014

Juhana Torkki: Tarinan valta - Kertomus luolamiehen paluusta


"Elämme keskellä monimuotoista teknologiaa, mutta muistammeko, kuinka vanha kapistus ihmisaivot on?"


Otava 2014. 319 s.

Juhana Torkin tietokirja Tarinan valta keskittyy tarkkailemaan aikaamme narratiivien kautta. Teos väittää, että maailmamme rakentuu ennen kaikkea tarinoille, ja se, joka osaa kertoa koskettavimman ja samastuttavimman tarinan - olipa kyse sitten mediasta, markkinoinnista tai yksilön identiteetistä - on voittaja-ainesta.

Torkki havainnollistaa näkemyksiään usein erilaisin esimerkein: mukana on niin Steve Jobs, Timo Soini, Barack Obama kuin Johanna Tukiainen ja Ilkka Kanervakin. Torkki itse on hyvä tarinankertoja, mikä jo itsessään havainnollistaa hänen teoriaansa tarinan kerronnan taidon tarpeellisuudesta.

Tarinan valta on hyvin innostavaa luettavaa, mutta se, mitä Torkki havainnoin nykymedian tilasta, tuntuu äärimmäisen pessimistiselle - tai sitten on ajateltava, että maailma muuttuu ja ihminen voi joko sopeutua siihen tai taistella sitä vastaan. Torkin teoksen luettuani en todellakaan haluaisi työskennellä nykymediassa, harkitsen edelleen vakavasti Helsingin Sanomien tilaamisen lopettamista ja arvostan yhä enemmän niitä journalistisessa vastavirrassa pyristelijöitä, jotka luovat sellaista laatusisältöä, jota voi lukea esimerkiksi Suomen Kuvalehdestä, Imagesta tai Long Playsta.


Teoksessa mukana oleva teoreettinen pohja on selitetty auki johdonmukaisesti ja se tulee mukana ikään kuin siinä sivussa, huomaamatta.

Tarinan valta on helposti ja kiinnostavasti kirjoitettu tietokirja, joka oikeastaan kenen tahansa kannattaisi lukea, vaikkei kaikesta samaa mieltä olisikaan - tai ehkäpä juuri siksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti