Ohjelma oli koostettu pohjoisten nykysäveltäjien tuotannosta ja se oli melko vaihteleva. Itse pidin eniten aloituskappaleesta, joka loi kirkkoon vahvan riittisen ja jollain lailla sanattoman alkupyhän, alkukantaisen tunnelman. Myös Cyrillus Kreekin (1889-1962) vironkieliset kappaleet (Taaveti laul 104, Õnnis on inimine ja Taaveti laul 141) olivat koskettavia. Suurimman poikkeaman konsertin yleisestä linjasta teki Thomas Jennefeltin teos Warning to the Rich (1977), jonka teksti on Raamatusta kuten usean konsertissa esitetyn kappaleen, mutta kontekstista huolimatta se kuulosti sanoiltaan pikemminkin taistolaislaululta. Siinä missä kaikuva kirkkoympäristö sopi erinomaisesti muihin kappaleisiin, tämä teos olisi mielestäni vaatinut akustiikaltaan selkeämmän esitysympäristön, sillä sanat, myös huudahduksenomaiset väitelauseet, puuroutuivat suurimmalta osin. Tässä kohdin käsiohjelmaan painetuista sanoista oli iloa.
sunnuntai 4. marraskuuta 2012
Akateeminen Laulu: Yö. Kuoromusiikkia pohjoisen tähtitaivaan alta @ Tuomiokirkko, Helsinki
Ohjelma oli koostettu pohjoisten nykysäveltäjien tuotannosta ja se oli melko vaihteleva. Itse pidin eniten aloituskappaleesta, joka loi kirkkoon vahvan riittisen ja jollain lailla sanattoman alkupyhän, alkukantaisen tunnelman. Myös Cyrillus Kreekin (1889-1962) vironkieliset kappaleet (Taaveti laul 104, Õnnis on inimine ja Taaveti laul 141) olivat koskettavia. Suurimman poikkeaman konsertin yleisestä linjasta teki Thomas Jennefeltin teos Warning to the Rich (1977), jonka teksti on Raamatusta kuten usean konsertissa esitetyn kappaleen, mutta kontekstista huolimatta se kuulosti sanoiltaan pikemminkin taistolaislaululta. Siinä missä kaikuva kirkkoympäristö sopi erinomaisesti muihin kappaleisiin, tämä teos olisi mielestäni vaatinut akustiikaltaan selkeämmän esitysympäristön, sillä sanat, myös huudahduksenomaiset väitelauseet, puuroutuivat suurimmalta osin. Tässä kohdin käsiohjelmaan painetuista sanoista oli iloa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti